Ohita valintanauhan komennot
Siirry pääsisältöön

Pikakäynnistys

Kotisivu
kesäkuu 15
Kurkistus aspan kulisseihin

​Olen kirjoitellut blogiin paljon yleisellä tasolla asiakaspalvelumme työstä. Tällä kertaa ajattelin avata työpäivääni hieman konkreettisemmin kuvien muodossa. Kuvasin teille työpäivääni aamun työmatkasta alkaen. Tervetuloa mukaani tavalliseen torstaihin!

KUVA-1.jpg 

Työmatkani aikana Jyväskylän kaupungin läpi kävellessäni näen useita autojamme ja joka aamu jaksan bongailla niistä hauskoja tekstejä. Tämän auton kyljessä lukee: ”On helppoa muuttaa säilykepurkki haarukaksi. Paljon vaikeampaa on muuttaa ihmisten ajattelutapoja.” Tänä aamuna törmäsinkin tuttuun kuljettajaan, Akiin. Olin hänen kyydissään keväällä kun kävin tutustumassa ympäristöpalveluidemme toimialaan ja opin hurjasti käytännön työstä hänen avullaan.

KUVA-2.jpg 

Tämän oven takana odottavat mahtavat työkaverini ja pirisevät puhelimet. Työskentelemme avotoimistossa, joten hiljainen puheensorina kuuluu jo heti kun oven avaan. Siinä kohdassa viimeistään virittyy valmiiksi työpäivää varten. Tänään työpäiväni alkoi klo 7, sillä asiakaspalvelumme palvelee arkisin klo 7-17.

KUVA-3.jpg 

Kahvi termosmukissa työpöydällä ja muistiinpanovihko esillä. Vaikka teenkin töitä tietokoneella, joskus vain tuntuu mukavammalta kirjoittaa asioita ylös paperille. Etenkin, jos jokin asia täytyy hoitaa valmiiksi heti aamulla, kirjoitan itselleni siitä muistilapun. Muistiinpanovihkon kansi sai innoituksensa ala-asteella kiertäneistä ”Slämäreistä”. Toisinaan vastailen myös asiakkaidemme yhteydenottoihin Facebookin kautta, joten tapanani on tarkistaa Facebookiin tuleet viestit aamuisin.

KUVA-4.jpg 

Pieni pöytäkalenteri on kovassa käytössä, sillä siitä on helppo laskea jäteastioiden tyhjennysvälejä ja tarkistaa pyhäpäiviä ja viikkojen numeroita.



KUVA-5.jpg

Työkaverille tuli uusi tietokone ja sen liittämisessä oli hieman ongelmia. Ähersin itseni pöydän alle tarkistamaan, miten oman koneeni piuhat menevät. Muistaakseni työpaikkailmoituksessakin silloin pari vuotta sitten luki, että työ on haastavaa, mielenkiintoista ja vaihtelevaa. Kyllähän se ihan paikkansa näyttää pitävän!


KUVA-6.jpg 

Lounastauko. Yli vuosi sitten puolittaisesta vitsistä lähtenyt tapa piristää työpäiviä. Olin joskus tehnyt kalakeittoa viiden litran kattilallisen ja työkaveri ilmoittautui oitis avuksi sen syömisessä. Sen jälkeen olemme ainakin kerran viikossa tehneet toisillemme eväät töihin. Todella mukavaa, jos itsellä on kiireinen päivä ja illalla työkaveri laittaakin viestiä ja tarjoaa evästä seuraavaksi päiväksi. Tänään on minun kokkausvuoroni ja eväänä tonnikalalasagnea. Muitakin työkavereita on osoittanut kiinnostustaan ”ruokarinkiimme”, mutta toistaiseksi emme ole kelpuuttaneet muita mukaan...


KUVA-7.jpg
Työskentelemme sähköpöydillä. Ergonomiaan kiinnitetään paljon huomiota ja toimistossamme pyöriikin epämääräinen määrä satulatuoleja, jumppapalloja ja tasapainolautoja normaalien työtuolien lisäksi ja vuorottelemme niiden käytössä. Olemme tehneet lähimpänä istuvien työkavereiden kanssa sopimuksen, että puolet työpäivästä täytyy tehdä seisten. Monesti itse haenkin tasapainolaudan silloin kun nostan pöydän ylös. Mummon tekemät villasukat kuuluvat toimistotyölookkiini!


KUVA-8.jpg

Eräänä maanantaiaamuna olo oli tämä. Tein siitä ihan muistutuksen itselleni työpöytäni sermiin. Lappunen on aiheuttanut suhteettoman suurta itseironista riemua minulle monena aamuna. Kuvassa näkyy myös molemmat kuulokkeeni, joita käytän työpäivän aikana. Toiset on liitetty puhelimeen ja toisilla pystyn osallistumaan esimerkiksi Skype-palavereihin.


KUVA-9.jpg 

Iltapäivätauolla ilmeisesti uppoudun Instagramin ihmeelliseen maailmaan. Vaikka työkaverit ovatkin meillä päin mielettömän hyviä tyyppejä, joskus tauot menevät täysin omissa oloissa, sillä työ on supersosiaalista. Puhun päivittäin puhelimessa useiden kymmenien ihmisten kanssa, joskus jopa yli sadan. Ja uskokaa tai älkää, silti voin puhua sisareni kanssa puhelimessa työpäivän jälkeen yli tunnin!

KUVA-10.jpg
Omat lunttilappuni. Toisinaan täytyy vilkaista vaikkapa taloyhtiön vastuunjakoa muistin virkistykseksi tai tarkistaa lajitteluohjeita, jotta osaa varmasti neuvoa asiakkaita oikein. Lajitteluohjeiden tarkistukseen käytän yrityksemme kehittämää Lajitteluapuria, suosittelen! Löydät sen osoitteesta www.lajitteluapuri.fi​


KUVA-11.jpg
Toimistomme on suuri, sillä meitä on täällä kuutisenkymmentä. Tässä puolet toimistostamme. Ikkunoista näkyy Jyväskylän rautatieaseman ratapiha, vanha asema ja nelostie. Näissä tiloissa on hyvä tehdä töitä, sillä suurien ikkunoiden vuoksi täällä on valoisaa. Myös puhelintyöskentely on huomioitu, sillä jokaisen työpöydän ympärillä on omat sermit ja lattioilla akustiikkamatot. Kaikuvassa tilassa saattaisi olla hieman liikaa melua puhelimessa puhumiseen. Hyvin nopeasti kuitenkin työt aloittaessani totuin siihen, että keskityn omaan asiakkaaseeni, vaikka ympärilläni puhuu kymmeniä muita ihmisiä.


KUVA-12.jpg
Kotiinlähdön aika! Ympäriltä kuuluu joka suunnalta: ”Moikkamoiii! Heippa! Huomiseen! Nähdään huomenna! Mulla on huomenna saldovapaa, nähdään maanantaina! Heido!”​





​​
Marjukka,​
Palvelu​neuvoja


toukokuu 12
On siis kevät...

​Ja aurinko armas alkaa hellimään talve​lla jo lähes synkkyyteen vaipuneita mieliä. Se veteen piirretty viiva, milloin kevät lopulta koittaa, tuntuu muuttuvan ja osittain tähän saattaa vaikuttaa kuun kierron mukaan elävä pääsiäinen. Vaan sitten kun ne ensimmäiset reilun plussan kelit tulevat, alkaa kiire. Ainakin kiinteistöhoitajien keskuudessa.

harjakone.jpg
Harjakoneen kastelusuuttimen huolto käynnissä

Hiekoituksen osalta lähes naurettavan helpon toisstalven jälkeen on tänä keväänä edessä aivan erilainen hiekkamäärä kerättäväksi. "Sen minkä kylvää, sen myös kerää" on enemmän kuin tuttu kommentti huoltamamme alueen asukkailta. Ja toki me myös keräämme. Ihan kasettikuormiksi asti! Se ei vaan tapahdu hetkessä, eikä monesti taktiikkaa tähän pystytä ennalta täysin suunnittelemaankaan pitkälti säiden takia.

Yöpakkasten aikaan pihoja ei voi harjata eikä pestä liikaa, sillä varjopaikoissa musta jää saattaa yllättää ja maa voi olla vaarallisen liukas. Meilläpäin hiekkaa levitetään reilulla kädellä, koska alueella asuu etenkin paljon senioreja, emmekä halua talviliukkailla yhtäkään kaatumista. Miksi siis pelata keväällä uhkapeliä parin viikon tähden. Äitienpäiväksi aletaan olla jo valmiina ottamaan kesä vastaan ja kaivamaan ruohonleikkurit esiin. Tällöin toivotetaan myös kesätyöläiset lämpimästi tervetulleiksi joukkoomme vihertävään.

kyltti.jpg

Kiinteistöjen kevättöihin kuuluu:

  • Hiekoitussepelin poisto koneellisesti ja käsipelillä esim. siimaleikkuripään tilalle liitettävän harjalaitteen avulla
  • Pihojen pesu, siihen erikseen tarkoitetulla kalustolla esim. kuorma-autoon rakennetulla vesisäiliöllä ja pesulaitteistolla
  • Nurmikoiden lannoitus ja kalkitus
  • Hiekkalaatikoiden täyttö
  • Sammaleen ja rikkakasvien poisto
  • Pensaiden ja puiden hoitoleikkaukset

blogi1.jpg
Rakkaalla lapsella on monta nimeä, joten kuvan hiekan poistoon käytetty harjalaite kulkee mm. nimillä: "lärppä", "rolla", "läpsytin" ja "moottoriluuta".

Toivottelenkin tähän loppuun kaikille lukijoille aurinkoista ja leppoisaa kesää! Jotta kesä sujuisi haavereitta, en malta olla muistuttamatta oikeiden suojavälineiden käytöstä ja turvallisten työtapojen omaksumisesta! 

Eritoten kännykkä on syytä pitää taskussa nurmikoita leikattaessa. 

Psst! Lisää asiaa kesätyöstä ja työturvallisuudesta aiemmassa blogikirjoituksessani.





Juho,
Huoltomies​
huhtikuu 20
18 AND LIFE?

​Nyt on useammasta tuutista kuulunut sellaista viestiä, että kesätyöpaikat olisivat tämän kesän osalta jo täytetty. Varsinkin alle 18-vuotiaiden on kuulemma erittäin hankala löytää enää työpaikkaa kesäksi. 

Hetkinen seis, pysäyttäkää painokoneet! 

Meillä L&T:llä kesärekrytoinnit on vasta aloitettu ja paikkoja on tarjolla myös alaikäisille. Palkkaamme joka vuosi yli tuhat kesätyöntekijää ja aloitamme urakan monesta muusta yrityksestä poiketen vasta näin kevään kynnyksellä. Jos mietit, että miten paikat jaetaan tai miten ihmeessä sen ensimmäisen kesätyöpaikan voi edes saada ilman aiempaa kokemusta, jatka lukemista.

Tulevaisuuden työuran kannalta - olipa ammatilliset tavoitteesi ihan missä tahansa, on kriittisen tärkeää hankkia nuoruusvuosien kesätyökokemusta. Ei ole urbaania legendaa, että KAIKKI aikaisempi työkokemus auttaa sinua seuraavissa työnhauissa elämäsi varrella. 

Mitä töitä alle 18-vuotias voi sitten saada, ellei satu pääsemään äidin tai isän työpaikalle tekemään jotain vähän väkisin kehitettyä kesäpuuhaa? Itse olen alaikäisenä poiminut mansikoita provikkapalkalla, kerännyt pellolta hukkakauraa ilman palkkaa sekä toiminut avustajana ratsastusleireillä ruokapalkalla. Käteenjäävä osuus on ollut kivan rusketuksen lisäksi arvokas työkokemus ja muutama suosittelija, joiden arvon ymmärsin kylläkin vasta myöhemmin.

Älä siis odota, että elämä alkaa ja työpaikat avautuvat vasta kun mittariin posahtaa 18. Etsi aktiivisesti tietoa työmahdollisuuksista, joissa kriteerinä ei ole täysi-ikäisyys. Esimerkiksi siivoustyötä on tarjolla myös alaikäisille ja kuvittele, että voit tienata siitä ilman aiempaa kokemusta 9,18 euroa tunnissa! Tämä on siis kiinteistöpalvelualan työehtosopimuksen mukainen harjoittelijan palkka, kokeneemmille maksamme yli kympin tunnilta. 

Siivoamalla asiakaskohteissamme käsityksesi suomalaisesta yrityskentästä laajenee ja  saatat löytää jopa inspiraation tulevaisuuden ammattiisi. Voit myös saada lisämotivaatiota opiskelupaikan etsimiseen. Töitä siivouksen parissa riittää reippaimmille kesän jälkeenkin, joten voit ehkä jatkaa osa-aikaisena opintojesi ohella tai jäädä viettämään välivuotta järkevästi. Urapolkukin on avoinna meillä, jos ala tuntuu omalta, sillä etenemismahdollisuuksia on paitsi siivouksen esimies- ja asiantuntijatehtävissä, myös muilla L&T:n palvelulinjoilla.

Aloita siis surffaamalla nettihakemuksemme pariin osoitteessa www.lassila-tikanoja.fi/toihin ja täräytä meille työhakemus jo tänään. Kutsumme haastatteluun ne hakijat, joiden asenne ja motivaatio välittyvät hakemuksesta.

Katso rekrytiimimme kokoamat vinkit työn hakemiseen.​


anna-rekrytointikonsultti.jpg​​

​Anna ​
Rekrytointikonsultti​​
huhtikuu 15
Mitä tapahtuikaan sanomalehdelle

​- Hei Kari-setä, mitäs sille sanomalehdelle tapahtuu sen jälkeen kun olet lukenut sen, kysyi sukulaispoikani Elja kirkkaalla pikkupojan äänellään. 

- No… viedään se yhdessä tuumin meidän taloyhtiön keräyspaperiastiaan. Mennään aamulla lenkille ja viedään nämä kaikki muutkin lehdet, mainospostit ja ylipäätänsä kaikki, mitä sinne postilaatikkoon on kannettu Lassila & Tikanojan siniseen keräysastiaan. Huomenna onkin astian tyhjennyspäivä. Kuljettaja tyhjentää taloyhtiön astian ja kaikki muutkin lähialueen astiat ja iltapäivällä pakkaavan jäteauton kuorma, yhdeksän tonnia, on täynnä. Kuorma tyhjennetään meidän Myllypuron laitoksen kotikeräyshalliin. Loppuviikkoon mennessä halliin onkin kertynyt täysi kuorma paperitehtaalle vietäväksi eli noin 40 tonnia.

- Kuinkas ne paperit sitten lastataan autoon, kysyi Elja. 

- Kuules... korkealta kippaavalla valtavan suurella kauhalla. Rekassa on hydraulisesti aukeava pressukatto ja yläkautta lastataan irtopaperia kymmeniä kauhallisia, kunnes kuorma on täynnä. 

- Mihinkä ne sitten kuljetetaan, poika jatkoi kyselyä.

- Hmm, vaikkapa lähialueen pehmopaperitehtaalle, jossa niistä tehdään esimerkiksi "Puunsäästäjä vessapaperia" eli tästä kotikeräyspaperista voidaan jo sellaisenaan tehdä vessapaperia. Se vaatii vaan aikamoiset prosessit. Olisikin hyvä, että siellä joukossa ei olisi paljoakaan epäpuhtauksia. Ei ainakaan jätteitä, bitumia, hiekkaa eikä ruskeaa pahvia. Siistattaessa eli paperin vaahdotuspesussa pestään painomuste pois. Jos joukossa on paljon ruskeata pahvia, se pahvin ruskea väri jää lopputuotteeseen pieninä tummina pilkkuina näkyviin.

kerayspahvi.jpg

- No, ei kait se vessapaperissa niinkään ole väliä, huomautti Elja tarkkaavaisena poikana.

- Eipä niinkään, mutta jos paperilasti toimitettaisiin tehtaalle, jossa siitä tehtäisiin sanomalehden painopaperia, niin siellä siitä ainakin olisi haittaa.  Sanomalehtipaperin valmistuksessa voidaan käyttää jopa kymmeniä prosentteja tätä meidän kerättävää kotikeräyspaperia, eikös olekin kätsyä! Aina vaan paperi kiertää ja elää uutta elämää. Tästä tulikin mieleeni, että kun lähdin koulutaipaleelle vuonna 1969 sain uudet siniset kumitossut, jotka oli pakattu hieman lepsuun valkoiseen kenkälaatikkoon. Tämä harmaakartongista tehty laatikko oli myöskin valmistettu kierrätyspaperista. Kumitossujen pohjassa luki Nokia ja niiden tuoksu oli huumaava.

- NOKIA, aprikoi Elja.

- Niin no, on se firma tehnyt aikanaan muitakin tuotteita kuin kännyköitä. 

Pojalla oli taas huulet ihmetyksestä tötteröllään.


KariSuhonen, allekirjoituskuva.png ​
 
Kari Suhonen
Kierrätyslaitostyöntekijä
 
maaliskuu 24
Tulin, näin, koin.
“Kenen toimitusjohtajan kanssa haluaisit päiväksi?” kysyi minulta Sami Erviö, Odgers Berndtsonin rekrytointikonsultti. Siihen mennessä olin selviytynyt jo kahdesta karsintakierroksesta: ensimmäisestä hakemuksesta ja esseistä sekä videokysymyksistä. Jäljellä olisivat vielä haastattelun lisäksi yrityksen johtamisen simulaatiopeli sekä Hoganin persoonallisuustesti. Näillä karsintavaiheilla oli tarkoitus valita 12 voittajaa, jotka pääsisivät viettämään päivän jonkin osallistujayrityksen toimitusjohtajan kanssa. Ääneni ei värissyt. Olin valmistautunut. “Viime kesänä kävin kaikki Suomen pörssiyhtiöiden strategiat läpi ja Lassila & Tikanojan kuva jäi mieleen selkeimpänä”, oli vastaukseni.

Jossakin talven kylmimpinä päivinä tähdet olivat ilmeisesti minulle suotuiset, kalmakoiria ei ilmestynyt teenlehtiini ja onnistuin voittamaan päivän juuri Lassila & Tikanojalla, isäntänäni itse Pekka Ojanpää. Mahtavaa, maanantai (21.3.) aikaa selvittää mitä pörssiyhtiön johtajan työpäivä pitää sisällään. 

Aikataulu oli tiukka. Päivä alkoi graduaiheiden läpikäynnillä talousjohtaja Timo Leinosen kanssa. Viisivuotinen kauppatieteiden opiskelu-urakkani Lappeenrannan teknillisellä yliopistolla oli saapumassa loppusuoralle ja tällaista mahdollisuutta ei voinut jättää käyttämättä. Puoli tuntia myöhemmin napattiin ensimmäinen yhteiskuva minusta ja Pekasta ja sitten mentiin.

Toimitusjohtajan maanantai alkoi KIITO-ohjausryhmän kokouksella ja paikalla oli lähes koko johtoryhmä. Vaikka ERP-projektin yksityiskohdat olivat minulle kuin integrointi hamsterille, otin kaiken irti siitä päätöksenteon kulttuurista, josta olin jo aiemmin kuullut hehkutusta. 

Kuuleman mukaan talousjohtajan lounas on yleensä “salaatin mupeltamista palaverin lomassa”, mutta toimitusjohtajalla oli kuitenkin jopa puolen tunnin lounastauko, jonne Kiidosta kiidettiin. Päivä jatkui suurasiakasfoorumilla ja siitä käyttöpääoman ohjausryhmällä. Välissä ehdimme Pekan kanssa keskustelemaan toimitusjohtajan elämäntavasta, siis myös kaikesta siitä, mikä ei näy työpaikalla.

Näistä keskusteluista päivän paras anti koostuikin. Odotin mielenkiintoista päivää toimitusjohtajan kanssa, jonka lisäksi pääsin tutustumaan koko Lassila & Tikanojaan. Vaikka päätöksenteon todistaminen palavereissa oli antoisaa ja opettavaa, vietin vähintään yhtä suuren osan päivästäni keskustellen eri toiminnossa työskentelevien ihmisten kanssa. Oli juristia, controlleria, kehitysjohtajaa, treasureria, viestijää, myyntipäällikköä ja muita titteleitä. Kaikki halusivat esitellä työtään ja vastailla meikäläisen visaisiin kysymyksiin. Olisipa yläasteen TET-päiväni menneet samalla lailla. 

Ja siitä päästäänkin päiväni viimeiseen pointtiin. Huomasin jossakin kohtaa kaikkia yhdistävän tekijän, joka nousi keskusteluun aina aivan itsestään. Kaikki puhuivat jossakin kohtaa asiakkaista. Siitä kuinka asiakkaat kokevat asiat ja kuinka juuri oma työ näkyy asiakkaille. Yksi oli jo menossa asiakkaan kanssa hyppäämään tandem-laskuvarjohypyn, jos diili klousataan onnistuneesti. Ja se on kuulkaa siistiä. Asiakaslähtöisyys on suomalaisten pörssiyhtiöiden toiseksi yleisin arvo, jonka ilmoittaa omakseen 25% yrityksistä. Pahoin pelkään, että monessa tapauksessa tämä ajatus päätyy vain kierrätyspaperiksi. 

Valitsin yrityksen, jolla oli mielestäni selkein strategia. Näin yhteisön, joka tiesi mitä tekee. Se oli huikea. Se oli minun päiväni toimitusjohtajan kanssa.


Tomi Mankinen, opiskelija

Lue toimitusjohtaja Pekka Ojanpään tunnelmat päivästä Kiertotalous-blogistamme.

Katso myös, mistä CEO for a day​ -ohjelmassa on kyse.
maaliskuu 17
Rohkeudesta
Arvostamme L&T:llä erityisesti niitä työnhakijoita, jotka uskaltavat laittaa haastattelussa rohkeasti itsensä likoon ja esiintyä omana aitona itsenään. Olen sivunnut aihetta ennenkin, mutta nyt haluan kertoa miksi tämä asia on niin tärkeä.

Koululaitoksemme Suomessa toimii niin, että saman ikäiset lapset ovat lähtökohtaisesti samalla luokalla. Kaikki eivät kuitenkaan opi samaa tahtia, jolloin nopeammat saattavat turhautua ja keksiä sitä myötä muuta ajanvietettä. 

Hitaammin oppivat joutuvat tekemään enemmän töitä pärjäämisensä eteen, ja jos siihen ei riitä motivaatio niin yleensä on tiedossa vaikeuksia. Luokkajaossa iän perusteella yhdenmukaistaminen toimii niille, jotka oppivat keskimääräisellä nopeudella opetussuunnitelman vaatimalla tasolla. Suurin osa sopiikin tähän muottiin, mutta loput saattavat kokea itsensä epänormaaleiksi. Etenkin, jos itsetunto ei ymmärrettävistä syistä ole vielä rakentunut vahvaksi. Systeemi siis ohjaa meitä jo lapsena vahvasti siihen, että valtavirtaan samaistuminen on kannattavaa.

Koulumenestyksen ohella meihin kohdistuu elämän varrella myös muita odotuksia ulkopuolelta, jotka mittaroivat sitä kuinka hyvin täytämme normit. Ammatti, perhe, ystäväpiiri ja harrastukset, näillä kaikilla on olemassa standardit joita pidetään yleisesti ihailtavina. Jos jokin puuttuu tai se on "huono", saatat tuntea painetta selitellä statustasi jotenkin. Houkutus näyttäytyä tietyn tyyppisenä ja hankkia sitä kuvaa tukevia asioita voi olla niin suuri, että unohdamme kysyä itseltämme: "Kuka minä olen ja mitä minä oikeasti haluan?"

Kun työhaastattelussa kysytään näitä kysymyksiä, ei olekaan mitään omia vastauksia. Pyritään näyttäytymään sellaisena kuin mitä työnantajan oletetaan etsivän. Vastataan kysymyksiin siten mitä uskotaan haastattelijan haluavan kuulla. Aikaisemmin saatoin jopa ärsyyntyä, kun kuulin hakijoilta jatkuvasti samoja vastauksia. Nykyään ymmärrän, että vain harvalla on omat vastaukset. Tai sitten puuttuu rohkeutta esittää niitä. Tottakai suurin osa haluaa esiintyä työhaastattelussa edukseen ja tulla valituksi tehtävään, mutta väitän edelleen, että ainoastaan olemalla rohkeasti ja rehellisesti oma itsesi voit onnistua saamaan työn joka oikeasti on sinua varten!
 

Kesän lähestyessä moni etsii kiivaasti kesätyöpaikkaa ja kilpailu on kovaa. Kokeile, miten voisit erottua muista hakijoista rohkeudella. "Jos se ois helppoo, kaikki tekis niin", räppää Elastinen, mutta tässä kohtaa saattaa riittää ihan vain se, että uskallat olla oma itsesi ja seurata omaa polkua. Eräskin kerta kävi nimittäin niin, että aamutyötä hakenut tyttö kertoi haastattelussa rehellisesti olevansa toivoton torkuttaja ja pommiinnukkuja. No, hän ei ensin saanut työtä, mutta aloitti seuraavalla viikolla iltavuorossa, koska onnistuin asiakkaan kanssa sopimaan työajat uusiksi.

Katso alta vinkit työhaastatteluun ja kurkkaa avoimet työpaikkamme Töihin-osiosta

Toivotankin siis kaikille roppakaupalla rohkeutta työnhakuun!

Vinkkejä työhaastattelussa loistamiseen.


anna-rekrytointikonsultti.jpg​​

​Anna ​
Rekrytointikonsultti​
 
helmikuu 26
Lapsien lisäystä ja nettiseurantaa

Ei, tämä ei ole stalkkerin seuranhakuilmoitus vaan kuten jo muutamassa aiemmassa postauksessani olen maininnutkin, meillä on täällä asiakaspalvelussa paljon sähköisiä tehtäviä joita hoidamme. Ajattelin nyt hieman kertoa lisää siitä, miten voit asioida kanssamme sähköisesti. Nettisivuillamme osoitteessa www.lassila-tikanoja.fi on heti etusivulla turkoosi laatikko, jossa lukee ”Asioi kanssamme”. Siihen olemme keränneet yleisimmin käytetyt sähköiset lomakkeet. Samassa laatikossa on pudotusvalikko, josta löytyy melkein kaikkiin palveluihimme räätälöity lomake. Kaikki käytössäsi olevat lomakkeet löydät osoitteesta www.lassila-tikanoja.fi/asioi​

Seuraa huollon etenemistä reaaliajassa

Vaihtoehdoissa on muun muassa huoltopyyntölomake​, jonka täyttämällä saat sähköpostiisi seurantalinkin, josta pääset seuraamaan missä vaiheessa tehtävä menee. Lomakkeen täytettyäsi tieto huoltopyynnöstä menee suoraan huoltomiehen kännykkään ja kirjautuu samaan järjestelmään, johon mekin täällä asiakaspalveussa kirjaamme puhelimen kautta tulevat huoltopyynnöt. Kiireellisissä asioissa kuten ovenavauksissa ja äkillisissä vesivuodoissa neuvomme kuitenkin olemaan yhteydessä puhelimitse asiakaspalveluun.

Voit myös tehdä muuttaessasi huoltoyhtiölle tarkoitetun lähtö- tai tuloilmoituksen muuttoilmoituslomakkeen kautta. Samalla lomakkeella voit lisätä syntyneen lapsen tai uuden asukkaan talonkirjoille. Käsittelemme lomakkeen kautta tehdyt muuttoilmoitukset täällä asiakaspalvelussa ja saat sähköpostiisi vastauksen kun tiedot on päivitetty.

Jätehuolto – kaikki yhdestä paikasta

Jätehuollon tarjouspyynnön voit jättää lomakkeen kautta riippumatta siitä, onko kyse yrityksesi jätehuollon vai oman omakotitalosi jätehuollon tarjouksesta. Nekin ohjautuvat asiakaspalveumme käsiteltäväksi ja saat tarjouksen pyytämistäsi palveluista sähköpostiisi. Voit jättää tarjouspyynnön myös kiinteistönhoidosta tai siivouspalveluista ja niistäkin saat sähköpostiisi tarjouksemme heti kun tarjouspyyntö on käsitelty.

Voit myös tehdä jätehuoltopalveluiden muutoslomakkeen kautta osoitteenmuutoksen jätehuollon palveluihisi. Sitä kautta voit myös ilmoittaa meille esimerkiksi yrityksesi muuttuneet laskutustiedot. Jos huomaat, että jäteastiasi tyhjennys on joko liian usein tai liian harvoin, voit saman lomakkeen kautta ilmoittaa meille, että haluat muuttaa tyhjennysväliäsi. Niistäkin ilmoitamme sinulle sähköpostitse heti kun olemme käsitelleet ja päivittäneet ilmoittamasi tiedot.


Aamuyö, sunnuntai tai keskipäivä – netissä sillä ei ole väliä

Jos haluat antaa palautetta työstämme, sekin onnistuu! Lomakkeen kautta on mukavasti tupsahdellut kiitoksia vaikkapa huoltomiehestä, joka puurtaa väsymättä työssään aina hymyillen tai jäteauton kuljettajasta, joka on pysähtynyt auttamaan polkupyörällä kaatunutta lasta. Myös rakentavaa palautetta voi lähettää sieltä kautta ja niiden pohjalta pääsemme kehittämään palveluitamme entistä paremmaksi.

Ja tiedättekö mikä tässä kaikessa on parasta? Lomake ei välitä siitä, onko sunnuntaiaamuyö vai tiistai-ilta ja naputteletko viestiä kännykällä junasta vai kotitietokoneen ääreltä. Lomakkeen kautta voit asioida kanssamme ajasta ja paikasta riippumatta juuri silloin kun sinulle itsellesi parhaiten sopii. Esimerkiksi kiinteistöhuollon huoltopyyntölomake on kätevä vaikkapa silloin kun olet muuttanut uuteen asuntoon tai teet suursiivousta. Silloin yleensä tupsahtelee eteen pieniä korjausta kaipaavia asioita, joita voi naputella lomakkeeseen sitä mukaa kun ne tulevat sinulle vastaan.

Soitellaan ja asioidaan sähköisesti taas! Koska kertaus on opintojen äiti, yritysasiakkaana tavoitat meidät numerosta 010 636 7000, yksityisasiakkaana 010 636 5000 ja sähköisesti osoitteesta www.lassila-tikanoja.fi/asioi



​​
Marjukka,​
Palvelu​neuvoja​​
tammikuu 11
Tulta kaminaan

​Nyt kun lämmityskausi on täydessä vauhdissa, ajattelin, että on paikallaan nostaa muutama asia esille patterilämmitteisiin asuntoihin liittyen.

Ensinnäkin on hyvä muistaa, että suositeltava asuinlämpötila on 21–22 astetta. Useissa taloyhtiöissä asia on kunnossa, mutta ei valitettavasti kaikissa.  Asuinlämpötilaan vaikuttaa moni asia, kuten lämmönjaon säätölaitteiden toimivuus, automaation toiminta ja patteriverkoston menoveden asetusarvot eli säätökäyrät.

Olen joutunut tilanteeseen, jossa iäkäs rouva istui yksin kerrostalon ylimmässä kerroksessa pimeässä päätyasunnossa kiikkustuolissa viltti päällä ja patterit aivan jääkylminä. Asunnon lämpötila oli 16–17 astetta ja rouva totesi: "On mulla sauna ja uuni ollut päällä luukku auki." 

Huoltoyhtiölle ei ollut tullut tietoa ongelmasta ennen kuin tilanne meni noin pahaksi. Minulla kesti viitisentoista minuuttia, kun ilmasin kaikki patterit ja jumppasin patteriventtiilit kierrättämään lämpöä asuntoon eli ongelma oli pienellä vaivalla korjattu.​

 

Aina ei suju kuin Strömssössä

Monesti kyse on perinteisestä ”ilmavaivasta” muttei aina. Eräässä taloyhtiössä teetettiin patteriverkoston huuhtelu, joka tarkoittaa, että verkostoon laitetaan kiertämään myrkky, joka irroittaa putkista epäpuhtauksia tuoden putkistolle ja tässä tapauksessa pattereille ja venttiileille lisää elinikää.


Tässä tapauksessa kävi kuitenkin toisin: myrkky jumitti patteriventtilit muodostaen niihin kalkkia ja ”ampui” roskat sekä epäpuhtaudet ylimpään kerrokseen ja tukki patterit. Ja sitten taas paleltiin. Hyvä keino verkostoveden suodattamiseen on esim. lämmönjakoon asennettava vedenkäsittelylaite.

Ensiapua omin neuvoin

Mitä sitten taloyhtiöt ja asukkaat voivat itse tehdä parantaakseen lämmityksen energiatehokkuutta ja asuinlämpötilaeroja? Taloyhtiössä, jossa on vesikiertoinen patterilämmitys pitäisi:

• Varmistaa, että lämmönjaon lämmönsiirtimet ja siihen liittyvä automaatio sekä osat ovat toiminnassa ja toimivia. Ei kannata odottaa, että yli 20 vuotta vanha siirrin rikkoutuu, koska se tapahtuu todennäköisesti kovalla pakkasella ja pyhäpäivänä. Tällöin urakoitsija määrittää korjauksen hinnan ja hinta ei ole yleensä halpa! Me huoltomiehet seuraamme kyllä lämpötiloja, paineita yms., mutta emme päätä uusien luotettavimpien ja energiatehokkaampien laitteiden hankinnasta, joten niistä kannattaa olla yhteydessä isännöitsijään.

• Tehdä yhteistyötä huoltoyhtiön kanssa, jos vaikuttaa siltä, että asuinlämpötiloissa on eroja tai ne ovat yli tai alle tavoitellun 21–22 astetta. On sanomattakin selvää, jos yhdessä asunnossa on kylmä, ei lämpöjä nosteta koko talossa, vaan etsitään vikaa ensin asuntokohtaisesti.

• Mikäli taloyhtiössä tehdään esim. patteritermostaattien vaihtotyö, kannattaisi patteriventtiilit uusia samalla ja sopia urakoitsijan kanssa myös patteriverkoston perussäädöstä. Tällöin kaikkien pattereiden virtausarvot eli ns. esisäädöt trimmataan niin, että asunnot ovat tasalämpöisiä ja verkosto on tasapainossa. Vuosien saatossa ovat ”tee se itse-miehet” saattaneet lisälämmön toivossa muuttaa laskettuja virtausarvoja luoden verkostoon epätasapainoa.

• Säätää kellarikäytävien ja rappukäytävien lämpötilaksi 17–18 astetta. Tiloja ei kannata ylilämmittää, postinjakajakin kiittää :)

• Tiedottaa ongelmista eteenpäin viipymättä.

Asukkaiden olisi hyvä:

• Hankkia lämpömittari asuntoon. Luotettavan tuloksen saamiseksi kannattaa lämpötila mitata keskeltä oleskeluvyöhykettä noin metrin korkeudelta eikä kylmän ikkunan pielestä.

• Huolehtia ulko-ovien ja ikkunoiden riittävästä tiivistyksestä. Ihan kaikkea ei kannata kuitenkaan tilkitä umpeen, sillä koneellinen poistoilma imee korvausilman sieltä, mistä sen helpoiten saa, usein ujeltaen postiluukusta.

• Antaa liikuntaa venttiilin neulalle, sillä patteritermostaatin kääntäminen silloin tällöin ei ole rikos. Usein syksyllä lämmityskauden alkaessa venttiili on jumiutunut "kesäasentoon" eikä vesi kierrä patterissa kunnolla.

• Huomioida, että patteritermostaattia ei pidä pussittaa verhon ja seinän väliin, sillä termostaatti älyää lämmittää vain sitä tilaa, missä se on. Patterit eivät lämpiä kauttaaltaan peruspakkasilla, koska luovuttavat lämpöään huoneeseen.

• Raportoida ongelmista mahdollisimman nopeasti eteenpäin. Omatoimiset ilmaukset tai patteriviritykset eivät ole suositeltavia. Huoltomies on paremmin kartalla, mitä talossa tapahtuu ja on sitä varten, että auttaa. 

Näillä simppeleillä vinkeillä säästetään hermoja, energiaa ja rahaa :)





Juho,
Huoltomies​
 

joulukuu 20
Joulu se tulla jolkottaapi

Loppiaisen kinkkupeijaset ja kierrätysammattilaisen muut joulun kierrätystärpit

Joulu on jo ovella, vaikka sitä ei voisi uskoa todeksi. Vettä sataa ja sitkeästi ilma pysyttelee tasaisen harmaana ja pakkasista ei ole tietoakaan. Mutta kuitenkin on uskottava, mitä kalenteri kertoo, joten päätin listata muutama muistutuksen joulunajan kierrätyksestä.

Lahjapaperit kiertoon naapurin kanssa, pahvilaatikot litteiksi

Ensinnäkin joulupaperit on syytä lahjojen avaamisen jälkeen kierrättää naapurin lasten kanssa, siis tehdä vaihtarit seuraavaa joulua varten. Tosin lapsiperheessä lahjapaperit on todennäköisesti revitty kovalla kiireellä auki ja ne ovat riekaleina. Tässä tapauksessa laittakaamme ne energiajae- tai sekajäteastiaan. Ei siis kotikeräyspaperi astiaan runsaan painopaperimäärän vuoksi.
 
Toiseksi pahvilaatikot on syytä litistää, jotta sinne kartonki-tai pahvinkeräysastiaan mahtusi muidenkin tyhjät laatikot!

Kinkusta kaikki ilo irti

Kolmanneksi kinkun paistorasvat, älä kaada niitä viemäriin, sillä hyytyessään paistoliemi tukkii takuuvarmasti viemäriputkiston! Teeppä niinkuin tehtiin 1960-luvulla eli loppiaisen aikaan kun kinkusta oli enää jäljellä tähteet, pidettiin todelliset peijaiset, joihin kutsuttiin hampaattomat mummotkin mukaan.

Valurautapannulla paistettiin viimeisetkin kinkunrippeet paistoliemineen ja leivänkannikalla "nuoli" jokainen vuorollaan pannulta rasvaista herkkua. Siinäpä oiva trendiruoka nykynuorisolle. Jos kuitenkin ähky on ylitsepääsemätön, voit laittaa paistorasvat biojäteastiaan maatuvaan pussiin tai hyydyttää se sanomalehtipaperiin käärittynä.
 
Kierrättäminen on tärkeää myös jouluna, mutta kaikkein tärkeintä on tietysti perhe ja luonnossa samoilu. Jos haluat tietää, mistä minun onnellisuuteni koostuu, kurkkaa video ”Samovaari-Karista”, ehkä ymmärrät minua taas vähän enemmän :)
 
Hyvää ja Rauhallista Joulua toivottaen


​​KariSuhonen, allekirjoituskuva.png
​​
 
 
Kari,
Kierrätyslaitostyöntekijä​
 
joulukuu 16
Saunavuoro, jäteastian tyhjennys, kuusen kierrätys – 6 + 1 joulun askarruttavinta kysymystä ja vastausta
Sieltä se joulu taas tulee, kuten joka vuosi. Joka vuosi muutamat tietyt asiat askarruttavat. Tässä apua joihin yleisimpiin kysymyksiin.
Ongelma: Parvekkeen pistorasiaan ei tule virtaa eikä jouluvaloja saa nyt palamaan.
Ratkaisu: Muistithan tarkistaa, että asunnossa sisällä ei ole valokatkaisijaa, jolle ei ole koskaan löytynyt tarkoitusta? Sen tarkoitus saattaa nimittäin hyvinkin liittyä parvekkeen pistorasian virran katkaisuun.
Ehdotus: Laita jouluvalot kiinni pistorasiaan ja räpsyttele asunnosta sisältä vuorotellen valokatkaisijoita. Yllättävän usein oikea katkaisija löytyy ja jouluvalot pääsevät loistamaan.
Ongelma: Minulla on perjantaisin saunavuoro. Nyt perjantai on joulupäivä. Pääsenkö saunomaan omalla vuorollani?
Ratkaisu: Tarkkaile alakerran ilmoitustaulua. Isännöitsijä toimittaa sinne aivan näinä päivinä tiedon joulusaunavuoroista. Varsinaiset joulusaunavuorot ovat yleensä ylimääräisiä saunavuoroja nimenomaan jouluaattona, ja niiden lisäksi myös normaalit vakiovuorot pyörivät kuten ennenkin.
Ehdotus: Jos ilmoitustaululla ei vielä ole tietoa joulusaunavuoroista, voit joko tiedustella asiaa suoraan isännöitsijältä tai odotella vielä tovin. Tieto pitäisi ilmestyä sinne viimeistään jouluviikolla.
Ongelma: Asunnossani on muutama pienempi korjauspyyntö, joita en ole aiemmin muistanut ilmoittaa, mutta toivoisin, että ne korjattaisiin ennen joulua.
Ratkaisu: Ilmoita asiasta asiakaspalveluumme mahdollisimman pian joko soittamalla numeroon 010 636 5000 tai tee huoltomiehelle työpyyntö osoitteessa www.lassila-tikanoja.fi/huolto.
Ehdotus: Huoltomiehen täytyy varmistaa jokaisesta huoltamastaan kiinteistöstä, että ns. isot kokonaisuudet eli lämmitysjärjestelmät, automaattiset hälytysjärjestelmät ja muut vastaavat asiat toimivat pitkien pyhien aikana. Niiden lisäksi hän tekee parhaansa, että myös pienemmät ovenkahvojen kiristykset ja temppuilevat uuninluukut tulevat hoidetuksi, mutta toivoo silti, että kenenkään joulumieli ei latistuisi, jos hän ei ennätä ihan kaikkea saada tehdyksi ennen joulua.
Ongelma: Jäteastiani tyhjennetään yleensä perjantaisin. Nyt perjantai on joulupäivä. Milloin astia tyhjennetään?
Ratkaisu: Tyhjennyspäivät voivat muuttua pyhien vuoksi vuoden kahdella viimeisellä viikolla, jolloin raaka-aineen kerääjämme kirivät seitsemässä arkipäivässä kiinni työt, jotka normaalisti tehdään kymmenen arkipäivän aikana.
Ehdotus: Täytä jäteastiaa normaalin tapaan sitä mukaa kuin jätettä kertyy. Muista myös huolellinen lajittelu ja pakkaa jätteet mahdollisimman tiiviisti, jotta jäteastiat eivät täyty ilmalla. Astia tyhjennetään joko päivän pari etuajassa tai päivän pari normaalista tyhjennyspäivästä eteenpäin. Myös raaka-aineen kerääjämme toivovat, että kenenkään joulumieli ei latistuisi, vaikka jäteastia tyhjeneekin hieman normaalista poikkeavana päivänä.
Ongelma: Joulukuusi. Mihin sen laitan? Ottaako jäteauto sen mukaansa ja milloin?
Ratkaisu: Joulukuuset on kerätty perinteisesti loppiaisen jälkeen pientä korvausta vastaan.
Ehdotus: Kun kuusi on varistellut uudenvuoden jälkeen neulasensa olohuoneen lattialle ja kissakin pelkää alastonta kuusta, toimita kuusi lähelle jäteastioita, jotta raaka-aineen kerääjämme näkevät selkeästi, että se rankareppana tahtoo tulla kyytiin. Muista poistaa koristeet ja valot ensin ja pakkaa ne talteen ensi joulua varten odottamaan.
Ongelma: Mitä teen jos pahin tapahtuu joulun pyhien aikana? Jos putki halkeaa, kellari täyttyy vedestä tai pienempi paha – jään rappukäytävään ilman kotiavaimia, saanko apua?
Ratkaisu: Tavoitat meidät myös pyhinä kellonajasta riippumatta kiireellisissä asioissa numerosta 010 636 5000.
Ehdotus: Mieti ennen soittoasi, onko asia kiireellinen, onko ongelmasta selkeää vaaraa kiinteistölle tai sen asukkaille vai voidaanko työ hoitaa arkipäivänä.
Ongelma: Hurjan suuri jouluilo ja -riemu on vallannut mieleni. Mitä teen?
Ratkaisu: Nauti joulusta, ota rennosti, herkuttele, vietä aikaa rakkaiden ihmisten kanssa ja hymyile tuntemattomille vastaantulijoille.
Ehdotus: Voit heittäytyä aivan täysin jouluriemun vietäväksi ja asiakaspalvelumme virallisella luvalla paistaa ensimmäisen kinkun tai syödä ensimmäisen lanttulaatikon jo vaikka heti tänään. Voit vieläpä laulaa luikauttaa joululaulujakin!
Iloista ja rentouttavaa joulua toivottelee koko asiakaspalvelun porukka!
​​marjukka-potka-blogikuva.jpg
 
Marjukka,
Palveluneuvoja​
1 - 10Seuraava
 

 Kestävää työtä

 
​ 

​L&T on muuttamassa kulutusyhteiskuntaa kierrätysyhteiskunnaksi.

Muutos lähtee jokapäiväisen työn ja ajattelutapojen muutoksesta.

Tässä blogissa saat seurata muutosta muutaman L&T:läisen mukana.​

Lue lisää Kestävästä työstä

 
 

 Bloggaajat

 
Kari
kierrätys-laitostyöntekijä,
Tampere
Kari
Heidi
superkesähessu​,
Espoo
Heidi
Marjukka
palveluneuvoja​,
Jyväskylä
Marjukka
 ​ Juho
huoltomies, Tampere
Juho
 ​ Anna
rekrytointikonsultti, Turku
Anna
Asko
jäteautonkuljettaja, Oulu
Asko
Timo
myyntineuvottelija, ympäristöpalvelut, Rovaniemi
Daria

Ville
työnjohtaja, vahinkosaneeraus, Helsinki

 


Daria

siivooja,
mammalomalla, Helsinki



Pasi
huoltomies, vaihtanut lyhyempään työaikaan, Turku
Ville

Daria
Pasi

​​
avoimet-tyopaikat